De Antwerpse haveninfrastructuur dreigt te verouderen, klinkt het bij cd&v Antwerpen. De staat van de kritische Antwerpse haveninfrastructuur oogt niet fraai, van de 23 bruggen in de Antwerpse haven zijn er 7 in slechte & 3 in matige onderhoudstoestand, 5 buiten gebruik, en 6 in aanvaardbare tot goed onderhoudstoestand. “We moeten goed beseffen dat elke euro in de Antwerpse haveninfrastructuur een goed bestede euro is. Niet enkel voor de Antwerpenaar, maar voor de welvaart van elke Vlaming is het belangrijk om voor de haven te blijven zorgen. Met de huidige onderhoudsinvesteringen dreigt een drama zich te voltrekken. Wij pleiten voor een lange termijn investeringsplan en het aanstellen van een intendant die dit masterplan opmaakt en opvolgt.” stelt cd&v lijsttrekker Pieter De Cock.

Haveninfrastructuur: bruggen, sluizen, sporen en gewestwegen

De Antwerpse haven kent een verscheidenheid aan essentiële infrastructuur. Deze kunstwerken gaan van sluizen die de grootste schepen ter wereld kunnen ontvangen, tot bruggen die moeten zorgen dat vrachtwagens, treinen, fietsers, personenwagens, … deze sluizen kunnen passeren. Ook het wegennet waarvan de Scheldelaan en Noorderlaan de belangrijkste assen zijn, zijn cruciaal voor bewegingen van en naar de haven. Zonder deze infrastructuur, zouden de activiteiten in één van de belangrijkste economische hubs van Europa stilvallen. De haven zorgt jaarlijks voor 21 miljard euro toegevoegde waarde in de Belgische economie. Het belang kan dus moeilijk onderschat worden.

Voor heel wat van deze haveninfrastructuur worden jaarlijks investerings- en onderhoudsbudgetten uitgetrokken binnen de kredieten van het departement mobiliteit en openbare werken van de Vlaamse overheid. Louter voor de werken aan verschillende sluizencomplexen in de Antwerpse haven werd in het geïntegreerd investeringsprogramma van het departement MOW in 2023 ruwweg 46 miljoen euro ingeschreven. “Dat is veel geld, zeker als dit soort investeringen jaarlijks voorzien worden. Dan is het ook alarmerend om te zien hoeveel bruggen en sluizen in de haven van Antwerpen een matige of slechte onderhoudsperspectief hebben. En dan spreken we nog niet over de slechte staat van het wegdek van de Noorderlaan en Scheldelaan. Burgemeester De Wever sprak recent over de nood aan luchtafweer om de kritische infrastructuur van de haven te beschermen. Zo ver als raketten moeten we niet eens gaan voor een economische ramp. Eén botsing van een schip tegen de Meestoofbrug aan de Boudewijnsluis kan de haven al compleet lam leggen. De Meestoofbrug is in slechte onderhoudsstaat en de Boudewijnbrug is afgebroken. Deze sluis zou bijgevolg niet meer overgestoken kunnen worden door vrachtwagens en wagens, wat de hele haventrafiek zou doen stilvallen. Dit klinkt dramatisch, maar is wel de realiteit vandaag. Als we de cijfers van de andere bruggen en sluizen zien, dan gaan er best wat alarmbelletjes af.”

Masterplan haven

Volgens cd&v is er dringend nood aan een lange termijnvisie om de toekomst van de haven veilig te stellen. Momenteel worden de onderhoudsnoden aangegeven door het Havenbedrijf van Port of Antwerp-Bruges, en is het aan de Vlaamse overheid om hier de nodige kredieten tegenover te stellen. “In het investeringsplan van de het Vlaams departement MOW zien we elk jaar budgetten komen en gaan, maar dit is heel ad hoc. Op antwoorden van de minister van mobiliteit over de invulling van onderhoudsnoden op korte termijn en lange termijn, wordt louter gesteld dat deze qua budgettering en timing bekeken zullen worden in het licht van andere investeringen. Ondanks de hoge noden, worden er amper budgetteringen opgemaakt. Deze houding en ad hoc investeringen leiden naar het huidige resultaat, waar de onderhoudsnoden niet voldaan worden en blijven liggen. Dit moet beter kunnen, we missen een lange termijnplan en lange termijn engagementen om aan de noden tegemoet te komen.

Om een Haven van de toekomst te bouwen, wilt de Antwerpse cd&v ploeg een masterplan laten opstellen voor de haveninfrastructuur. Hierin neemt het Havenbedrijf een sturende rol. “We zien graag een intendant aangesteld die zowel de huidige toestand van de haveninfrastructuur nauwgezet in kaart brengt, samen met het ownership van de infrastructuur die versnipperd zit over verschillende beheerders, als de toekomstige onderhoudsnoden en welke budgetten hiervoor nodig zijn. Ook voor de financiering dient een antwoord gevonden te worden, er zijn mogelijke alternatieve of privaat-publieke samenwerkingen noodzakelijk om aan de noden tegemoet te komen.  De intendant brengt alle betrokken spelers hiervoor rond tafel, van de wegbeheerder AWV, de afdeling Maritieme Toegang, Infrabel, tot het Havenbedrijf en de bedrijven in de haven. Dit gebeurt bij voorkeur in samenwerking met de Vlaamse havencommissaris, zodat een gedragen lange termijn masterplan met alle noden en zorgen opgesteld kan worden. De havencommissaris vertolkt dit plan bij de Vlaamse overheid, waarbij het belangrijk is om te blijven benadrukken dat investeren in de haven een belangrijke zaak is voor de welvaart van elke Vlaming. Enkel op deze manier houden we onze haven ook in de toekomst werkbaar en operationeel.” Besluit De Cock.

Lees meer in Flows, het vaktijdschrift van de haven.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven