Vlaams parlement

Sinds 1 maart 2017 tot de zomer van 2024 was ik aan de slag in het Vlaams parlement en de Belgische Senaat als politiek of persoonlijk medewerker. Binnen deze functie heb ik me vooral beziggehouden met mobiliteitsdossiers en Antwerpse thema’s. Verder stonden ook de onderwerpen cultuur, jeugd, de strijd tegen radicalisering, gelijke kansen en mensenrechten op de agenda.

Als persoonlijk medewerker werkte ik specifiek voor Vlaams parlementslid Orry Van de Wauwer. Samen zijn we altijd een heel goeie tandem geweest en hebben we gewogen op een brede waaier aan thema’s en bekommernissen. Het leuke aan deze samenwerking is dat we allebei jonge kerels uit Antwerpen zijn en er enorm veel wederzijds vertrouwen is. In de mobiliteitsdossiers krijg ik veel ruimte om mijn gang te gaan, waar ik me met veel enthousiasme op toespits.

#TeamOrry

Met het einde van Orry zijn politieke mandaat is voor mij ook de rit als medewerker in het parlement geëindigd. Maar een luxe na een politiek parcours van 7,5 jaar en actief meedraaien in de Vlaamse verkiezingscampagne, is ook dat er veel deuren openblijven. Ook vanuit mijn rol als lijsttrekker en kopman van de Antwerpse cd&v ploeg kan ik op de Antwerpse dossiers in het Vlaamse parlement blijven wegen, en daarvoor ben ik van plan om me te blijven smijten.

Politiek voor dummies

Eén van de meest aangename aspecten aan werken in de politiek, is de kans om hier uitleg over te geven aan jongeren. Heel wat scholen komen langs in het parlement en/of de senaat, schooldebatten worden jaarlijks gehouden, … . Hier mee de schouders onder zetten en aan deze debatten deelnemen is ongelooflijk leerrijk, maar ook motiverend. Ook in de Vlaamse verkiezingscampagne voor juni 2024 had ik het voorrecht om als vaste debatter van de partij op te treden in en rond Antwerpen.

Politieke dag van het KAT Mortsel

Dossiers in het parlement

Enkele dossiers die ik in het parlement van nabij opvolgde:

  • Toegankelijkheid van het openbaar vervoer. Er wordt te weinig geïnvesteerd in toegankelijke infrastructuur. Haltes en perrons zijn zelden bereikbaar voor iedereen. Kijk alleen al naar de Antwerpse premetrostations. De meeste haltes hebben geen lift, maar zelden ook een roltrap in beide richtingen. Mensen met een beperking, ouders met een kinderwagen, ouderen, … kunnen enkel gebruik maken van het openbaar vervoer indien iemand hen de trap op/af helpt. In een stad als de onze is dit schrijnend en onaanvaardbaar. Maar het is slechts een symptoom van een breder toegankelijkheidsprobleem van ons openbaar vervoer. Hierin zullen Orry en ik ons blijvend inzetten.
  • De werken van Oosterweel komen er aan, deze zijn een kans om de Antwerpse Ring verder te ontlasten. Een enorm belangrijk thema voor Antwerpen dus, maar ook voor mijn eigen Merksem. Zowel in de opvolging in het Vlaamse Parlement, als in de participatieve projecten voor de overkapping ben ik met dit dossier bezig. Zo probeerde ik in de antennegroep van de Ringbouwers in het segment Noord, dus de overkapping tussen Merksem en de Luchtbal, mee de belangen van Merksem en Antwerpen te bewaken

Uiteraard zijn er veel meer projecten dan deze. Ook over allerhande Merksemse zaken worden parlementaire vragen gesteld (bijvoorbeeld over buslijn 650, de trams op tramlijnen 2 en 3, de fietsersbrug van de IJzerlaan, … . Een overzicht van de parlementaire initiatieven, tussenkomsten en vragen vind je hier terug op de site van het Vlaamse parlement.

Schuiven naar boven