Vandaag keurde de Vlaamse regering de omgevingsvergunning voor de Oosterweelwerken goed. Hiermee wordt het finale startschot gegeven voor Oosterweel, één van de grootste infrastructuurprojecten in Europa. De omgevingsvergunning is goed voor 5,5 miljoen pagina’s verspreid over 2.200 documenten. Hiermee verdwijnt het viaduct van Merksem over enkele jaren.

Deelprojecten Oosterweel

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is d0b9486f-a57d-11ea-aae0-02b7b76bf47f-1024x576.jpg
Deelprojecten Oosterweel

In de goedgekeurde omgevingsvergunning zitten een hele hoop deelprojecten en studies vervat. Zo komt de langverwachte Oosterweeltunnel onder de Schelde er. Deze maakt de Ring rond en verbind Linkeroever met het noorden van Antwerpen aan het Noordkasteel. Van groot belang, in deze tunnel van 1,8km lang is een fietskoker voorzien van 6 meter breed, zonder roltrappen of liften zoals in de andere fietstunnels. Fietsend Antwerpen kan binnenkort probleemloos onder de Schelde bollen.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is https%3A%2F%2Fstatic.gva.be%2FAssets%2FImages_Upload%2F2020%2F11%2F20%2Fcc7add00-2b3b-11eb-bb8e-f193d13b60d2.png
Voorstelling Scheldetunnel door Lantis

Deze tunnel komt op Rechteroever uit aan het Noordkasteel, waar de burgerbewegingen gezorgd hebben dat het natuurlandschap en waardevol erfgoed bewaard zal gebleven worden. In plaats van een gigantisch tolplein en talloze rijstroken, is het ontwerp structureel veranderd naar een paperclip ontwerp. Hierbij wordt de omgeving van het Noordkasteel zo min mogelijk belast en blijft het natuuraspect bewaard. Ook de fietsverbindingen krijgen zo meer ruimte en kwaliteit.

Van het Noordkasteel gaat de Ring verder in tunnels onder de dokken en het Albertkanaal, logischerwijs de Kanaaltunnels genoemd. Van hier gaat een noordelijke kanaaltunnel naar de aansluiting op Ring aan de Groenendaallaan richting E19 en A12, en gaat een zuidelijke kanaaltunnel verder onder het Albertkanaal en het Lobroekdok om aan te sluiten op de bestaande Ring achter het Sportpaleis. Hiermee verdwijnt dus ook het viaduct van Merksem, in plaats daarvan komt een ondergrondse Ring met overkappingen en open sleuven.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is https%3A%2F%2Fstatic.gva.be%2FAssets%2FImages_Upload%2F2020%2F11%2F20%2F6fc92d72-2b50-11eb-bb8e-f193d13b60d2.jpg
Voorstelling overkapping Lobroekdoek & Sportpaleis

Merksem

Ook voor Merksem zal de impact enorm zijn. Niet alleen verdwijnt het beruchte viaduct van Merksem, ook krijgt de Groenendaallaan een gigantische facelift en wordt de snelweg tussen Merksem en de Luchtbal verdiept aangelegd met het oog op een toekomstige overkapping. Dit betekent dat er minder ruis van de snelweg in Merksem zal zijn, aangezien dit vooral van het viaduct afkomstig is. Ook de luchtkwaliteit verbetert hier sterk door.

Met de nieuwe vormgeving aan de Groenendaallaan er kan het treinstation Luchtbaal aan de Groenendaallaan een Berchem station van het noorden van Antwerpen worden. Waar nu de op- en afritten liggen, komt plaats voor nieuwe groene ruimte.

Een simulatie door Lantis van de verdiepte Ring tussen Merksem en de Luchtbal,
aan de overkapping bij de Groenendaallaan

Ringparken

Los van de concrete Oosterweelwerken, zijn er natuurlijk ook de overkappingsprojecten. Een deel van deze projecten wordt mee opgenomen in de Oosterweelwerken die nu vergund zijn. Er moet voor de overkappingen immers heel wat gewerkt worden aan de onderbouw of ondergronds infrastructuur. Het is logisch en praktisch dat deze werken gelijktijdig met de hoofdinfrastructuur worden aangelegd.

Van de 1,25 miljard euro die naar de leefbaarheidsprojecten en Ringparken gaat wordt er reeds 700 miljoen euro gebruikt in de hoofdwerken om de nodige overkappingen en landschapsparken te integreren. De trajecten en plannen van de Ringparken kan je terugvinden op de site van de Grote Verbinding.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven