De reglementen rond drones in Antwerpen zijn te streng, en dat kan de stad op termijn heel wat inkomsten kosten. Dat zegt Jong CD&V. “In Park Spoor Noord kan een drone zone komen”, vindt kandidaat Thijs Van den Brande.

https://www.gva.be/cnt/dmf20180823_03679093/jong-cd-v-antwerpen-wil-drone-zone-in-park-spoor-noord

Dronepiloten zijn een groeiende economische markt, en Antwerpen dreigt volgens Jong CD&V-kandidaten Soufiane Amrani en Thijs Van den Brande de boot te missen. Zo is er voor elke filmopname of vlucht met een drone boven Antwerpen een opleiding nodig van minimaal 2.700 euro en een toelatingsprocedure die tien dagen op voorhand moet worden aangevraagd.

“Maar er is een tekort aan plaatsen en ruimte voor dronepiloten om te oefenen”, zegt Amrani. “De Belgische wetgeving is strikt. Zo is heel Antwerpen een no-flyzone. Dit is een struikelblok voor deze sector.”

Veiligheidsredenen

Van den Brande is zelf burgerlijk ingenieur en in bijberoep heeft hij een communicatiebureau. “Ik zou met mijn drone filmpjes kunnen afleveren aan mijn klanten, maar de huidige reglementering houdt mij tegen. Het belet mij om mijn bedrijf naar een volgend niveau te tillen.”

Daarom pleit de jongerenafdeling voor een dronezone. Dat zou betekenen dat met drones onder de 900 gram in parken mag worden gevlogen, tot zestig meter hoog, zoals de Europese Unie wil invoeren in 2019.

Park Spoor Noord
Park Spoor Noord

“Voor sommige zones is zo’n vluchtverbod om veiligheidsredenen nodig, zoals de luchthaven”, zegt Van den Brande. “Maar Park Spoor Noord komt in aanmerking als dronezone. Je kan op bepaalde tijdstippen een van de sportvelden gebruiken om piloten er hun vaardigheden te laten oefenen. We pleiten aanvullend voor een app waarop piloten aangeven wanneer ze in de lucht zijn en waar de luchtvaartbegeleiding deze piloten kan oproepen om het luchtruim vrij te maken. Antwerpen moet hierover onderhandelingen opstarten met Belgocontrol.”

Het kabinet van burgemeester Bart De Wever (N-VA) zegt de federale regelgeving te volgen. Wie voor recreatieve doeleinden een drone onder de 1 kilogram heeft, mag er op privéterrein mee vliegen, maar moet wel onder de tien meter blijven. Antwerpen valt onder de zwaarste categorie, omdat het stedelijk gebied is met veel mensen op straat en omdat bijna heel het grondgebied gecontroleerd civiel en militair luchtruim is.

“Los daarvan zijn wij ervan overtuigd dat het federaal wettelijk kader op termijn aangepast moet worden aan de nieuwe mogelijkheden en ontwikkelingen”, zegt Johan Vermant, woordvoerder van de burgemeester. “Dat hangt ook samen met de Europese bepalingen.”

Sacha Van Wiele 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven