Volgens een Vlaamse maatschappelijke kosten-batenanalyse is de luchthaven van Deurne nooit rendabel zonder subsidies. Daarom pleit JONGCD&V Antwerpen ervoor om de taken van de regionale luchthavens te herverdelen over de andere luchthavens en om de site van de luchthaven van Deurne een andere invulling te geven.

De Vlaamse Regering keurde recent een Visienota voor de regionale luchthavens goed. In het regeerakkoord is immers afgesproken dat de regering een toekomstvisie voor de regionale luchtvaart zou ontwikkelen. De visienota is gebaseerd op een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA), opgemaakt door een team van experten (o.a. Ecorys, Tractebel en de Universiteit Antwerpen). Daarin onderzochten zij verschillende scenario’s voor de luchthavens.

Geen uitbreiding luchthaven Deurne

De twee meest extreme scenario’s leiden tot het meest positieve resultaat. Deze twee scenario’s zijn ofwel een sluiting in 2030 ofwel een scenario met maximale groei en winstgevendheid. Dit kan echter niet binnen de bestaande milieuvergunningen. Voor Deurne wordt de milieuvergunning in 2024 hernieuwd, maar voor een versoepeling bestaat er geen maatschappelijk noch politiek draagvlak.

In de analyse weerleggen de experten deze twee meest extreme scenario’s wegens “niet wenselijk en niet realiseerbaar”. Egis, de Franse groep die de luchthavens uitbaat, heeft immers nog een uitbatingsvergunning tot 2039. En een maximale groei is dan weer, zoals net aangegeven, niet mogelijk binnen de milieuvergunning. Daarom weerhouden de experten enkele tussenscenario’s. Hierbij gaan zij uit van een (beperkte) groei per luchthaven, binnen de bestaande milieuvergunningen.

Luchthaven Deurne nooit rendabel zonder subsidies

De luchthaven Deurne is nooit rendabel zonder subsidies vanuit de overheid. Voor elke euro omzet op de luchthaven van Deurne zijn er 3 euro subsidies nodig. Dit is onverantwoord. Luchthavens zijn en blijven belangrijk, maar de vraag is of het aan de overheid is om een luchthaven die dermate slecht presteert open te houden. Wel moet er ruimte zijn voor de Vlaamse luchthavens te ontwikkelen. Welke taken kunnen worden uitgevoerd door de luchthavens van Kortrijk en Oostende, en is een luchthaven in Deurne in dat plaatje dan nog wel nodig? Bijvoorbeeld trainingsvluchten kunnen perfect op de andere regionale luchthavens uitgevoerd worden. Maar ook op de bestaande lokale luchthavens, zoals bijvoorbeeld Brasschaat, Hoevenen, Zoersel en Brecht.

Alternatieven

Voorstanders van de luchthaven van Deurne wijzen vaak op het belang van de luchthaven van Deurne voor zakenvluchten en privéjets. Maar dit is privévervoer. Is het dan de taak van de overheid om met miljoenen euro’s belastinggeld privévervoer te subsidiëren? De luchthaven van Deurne is inderdaad ook gemakkelijk voor reizigers, maar dit individuele gebruiksgemak weegt niet op tegen de grote maatschappelijke kosten van deze luchthaven.

Daarnaast ligt de luchthaven van Deurne ook vlakbij de internationale luchthaven van Zaventem. Momenteel is er al wel een directe treinverbinding vanuit Antwerpen naar de luchthaven van Zaventem. Daarenboven zou het goed zijn om een hogesnelheidstrein rechtstreeks vanuit Antwerpen-Centraal naar Londen te hebben. Vandaag rijdt die trein vanuit Amsterdam over Antwerpen naar Brussel en Londen, zonder dat je in Antwerpen kan opstappen. Maak dit mogelijk, als alternatief voor de lijnvlucht van Deurne naar Londen.

“Socioculturele, economische en duurzame invulling voor Deurne”

Na de goedkeuring van de Visienota, zal de Vlaamse Regering een masterplan opmaken voor elke luchthaven. Cd&v zal zich hier ook verder op voorbereidden, met een alternatieve invulling voor de luchthaven van Deurne in de toekomst. Wij pleiten niet voor een onmiddellijke sluiting van de luchthaven. We willen de uitbater ook rechtszekerheid geven. Maar de luchthaven zal nooit rendabel worden. Daarom willen we, tegen wanneer de uitbatingsvergunning afloopt in 2039, een alternatief voor de site van de luchthaven uitwerken, met zowel een socioculturele, economische en duurzame invulling.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven