In Antwerpen liggen er nog 7 stations en 2,3km tunnel van de premetro ongebruikt onder de grond. Nochtans zijn deze al meer dan 30 jaar in ruwbouw afgewerkt en dus bijna klaar om te gebruiken. In dat geval kunnen we een hoop bussen en trams van de weg halen en ruimte doen ontstaan in de stad. Redenen genoeg om zelf deze beruchte tramkoker onder de Kerkstraat en Pothoekstraat eens in te duiken !
Even een korte update over de Antwerpse premetro. Toen de stad deze liet graven in de jaren ’70, groef men een ruim netwerk met oog op toekomstige uitbreiding en aanpassingen. Zo ontstonden twee kokers die van de Carnotstraat naar Schijnpoort lopen via de Kerkstraat en Pothoekstraat. Hier liggen de “spookhaltes” Sint-Willibrordus en Stuivenberg. Onder de Turnhoutsebaan groef men ook een tunnel , de zogenaamde Reuzenpijp. Tramlijnen 8 en 10 rijden momenteel door deze Reuzenpijp. De ondergrondse stations, op station Zegel na, blijven desondanks gesloten.
Haalbaarheidsstudie
Nu blijft het echter de vraag waarom we deze stations en ongebruikte koker niet kunnen openen. De Turnhoutsebaan zou ontlast kunnen worden door het openbaar vervoer helemaal ondergronds te halen. Bewoners van de Seefhoek zijn beter ontsloten op het openbaar vervoer door de opening van de premetro in de Kerkstraat-Pothoekstraat.
Uiteraard is het een investering om deze stations af te werken en te openen, maar de renovatie van bestaande stations is dit ook. Daarom werd in februari 2018 een akkoord bereikt binnen de Vlaamse regering om een haalbaarheidsstudie te starten. Hiervoor wordt een budget van 200.000€ ter beschikking gesteld van De Lijn (zie de parlementaire vraag hierover). Ikzelf ging met Orry en enkele collega’s van (Jong) CD&V Antwerpen alvast op werkbezoek in de ongebruikte tunnel, om zelf het potentieel vast te stellen van deze ongebruikte capaciteit.
Mijnheer De Cock.Ik ben trambestuurder geweest van 1974 tot 2004.Twee jaar op lijn 12 en 28 jaar op lijn 3.Ik ben nu 80.
Ik heb vroeger horen vertellen dat er ook nog een stuk metrokoker zou gegraven zijn onder de Amerikalei,onder het kruispunt Montignystraat-Graaf van Hoornstraat.Toen daar een appartementsblok zou gebouwd worden.Die zou dienen voor lijn 4,die zou rijden van de Brederodestraat naar de Veemarkt.
Dit heb ik ook al horen vertellen in de jaren ´90 door medewerkers van de Lijn, dus min of meer betrouwbare bron. Zou inderdaad een deel van de as Groenplaats-Zuid worden, die helaas nooit is afgewerkt. Hopelijk maakt het nieuwe stadsbestuur er eindelijk werk van.