De huidige helling van de fietsbrug over het Albertkanaal in Merksem is steil en komt uit op een onveilig verkeersknooppunt. JONGCD&V Merksem kiest daarom voor haalbare, betaalbare en veiligere alternatieven: een rondpunt aan de voet van de brug en het ontdubbelen van het verbindingsfietspad door gebruik te maken van de nabijgelegen Taxandriastraat. Tijdens de maandagavondspits stelden ze hun plannen voor aan fietsende voorbijgangers.

https://www.gva.be/cnt/blkdh_02976181/fietsersbrug-aan-de-ijzerlaan-is-onveilig-voor-fietsers
https://www.nieuwsblad.be/cnt/blkdh_02976181

Na het slopen van de IJzerlaanbrug vormt de nieuwe fietsbrug een belangrijke verbinding naar het stadscentrum. Op de definitieve aanloophelling vanuit Merksem is het nog enkele maanden wachten. En daar knelt het schoentje, want de huidige tijdelijke route is onveilig. De stelling is steil waardoor vooral ouderen en kinderen de brug niet op geraken. De betonblokken onderaan de helling zijn in combinatie met een steile afdaling een levensgevaarlijk obstakel. Tegelijk is er geen veilige doorgang aan de voet van de brug. Fietsers moeten onder meer in een blinde hoek de straat oversteken.

Jong CD&V Merksem legde hun alternatieve plannen voor de fietsbrug voor aan passanten

Pieter De Cock, één van de initiatiefnemers: “De fietsbrug houdt Merksem op een duurzame manier mobiel en bereikbaar. Ook heel wat kinderen en jongeren nemen deze route naar school. Maar op straat hoor je vooral klachten over de onveilige helling. Op deze verzuchtingen wordt slechts bij mondjesmaat gereageerd. Zo werden er pas midden juni asfaltmatten gelegd om slipgevaar bij regen of vorst te voorkomen. Die oplapwerken zijn slechts een doekje voor het bloeden en pakken de passage beneden aan de helling niet aan. Op een dag zal er een ernstig ongeval gebeuren en dat willen we nu voorkomen.

Alternatieven voor de verkeerssituatie aan de fietsbrug

De ‘jonge tsjeven’ stellen daarom enkele quick wins voor aan het districtsbestuur om de veiligheid en het comfort te verhogen:

  • het knooppunt op de Oude-Bredabaan omvormen tot een rondpunt zodat fietsers vanaf de brug naadloos en veiliger verbinding maken met straten rondom;
  • het ontdubbelen van het verbindingsfietspad door gebruik te maken van de nabijgelegen Taxandriastraat

De onveilige situatie op de korrel genomen en alternatieven aangereikt

Tijdens de maandagavondspits stelden ze hun plannen voor aan fietsende voorbijgangers. “De Merksemenaar ligt wakker van een betere bereikbaarheid en meer verkeersveiligheid. Ook tijdens onze actie hoorden we dat. Daarom stellen wij nu een veilige, haalbare en betaalbare alternatieve route voor aan het districtsbestuur totdat de definitieve aanloophelling er komt“, aldus Eveline Mannaerts, voorzitter JONGCD&V Merksem.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven