P+R Keizershoek, tragedie of komedie?

De P+R aan de Keizershoek in Merksem wordt binnenkort uitgebreid met een parkeertoren, een gecontesteerde beslissing binnen de meerderheid van het district. Volgens Jong CD&V Merksem kan deze extra capaciteit een goede zaak zijn, maar enkel en alleen als er rekening wordt gehouden met het Merksemse totaalplaatje. Lasten moeten zich evenredig vertalen in lusten.

Graag doordacht

Een uitbreiding van de parkeercapaciteit is voor Jong CD&V Merksem onlosmakelijk verbonden aan investeringen in het openbaar vervoer. Momenteel vertrekken trams vaak al overvol op de P+R, zodat de Merksemnaar tevergeefs staat te wachten aan de haltes. Dat kan en mag nooit de bedoeling zijn. Een uitbreiding van de vervoerscapaciteit op tramlijnen 2 & 3 wordt door De Lijn geweigerd omdat de metrotunnels al verzadigd zijn. Indien dat het geval is, kan enkel de permanente inzet van de langere Albatrostram en de gekoppelde Hermelijntram (ook bekend als de supertram) een mogelijk scenario voor de bouw van de parkeertoren ondersteunen. Tramlijn 2 wordt maar al te vaak bediend door de oude PCC trammetjes, met een beperkte reizigerscapaciteit tegenover de modernere opties. Indien er geen extra capaciteit komt, is een uitbreiding van de parkeergelegenheid nefast voor een performant openbaar vervoer.

Verder staat het betalend maken van de nieuwe parking haaks op het doel om minder auto’s in de stad te krijgen. Openbaar vervoer naar het stad promoten door de P+R’s aan de rand betalend te maken? Het genereert bij ons een authentiek ‘Dafuck?’-gevoel. Het parkeergeld verbinden aan het ticket voor het openbaar vervoer brengt ook geen soelaas, wat moeten mensen met een abonnement dan doen bijvoorbeeld? Naast de bouwsite ligt ook een gigantische, en vooral gratis, parking van de Hypercarrefour. Met een dergelijke economische locatie naast de P+R is dit betalend scenario helemaal niet aangewezen volgens ons.

Opportuniteit?

Tenslotte moet de bouw van een parkeertoren ook een infrastructurele opportuniteit betekenen. Geen sombere grijze betonnen blok, maar een plek waar jonge kunstenaars en straat art hun stempel drukken. Of waarom geen ruimte omalternatieve ecologische projecten een thuis te bieden? De hangende tuinen van Merksem, of ademende muren (naar analogie met Amsterdam). En plek genoeg voor fietsstallingen naast de parkeervakken van auto’s? Genoeg mogelijkheden met een dergelijk gebouw.

Update november 2018:

Gazet van Antwerpen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *