Jong CD&V Antwerpen vindt dat de extra kosten voor een rit met een deelfiets van Velo in de districten Hoboken en Merksem te hoog oploopt. Ze vragen een verlenging van de maximale ritduur van 30 naar 45 minuten. Dit zet eveneens de deur open naar een uitbreiding richting Ekeren.

Thijs Van den Brande, voorzitter van JONGCD&V Antwerpen, en zijn twee jeugdige collega’s van de christendemocraten Herman Quintelier en Tanguy Sarens, maakten gisteren met een Velofiets een tocht van de Kioskplaats in Hoboken naar de Ossenmarkt in het centrum van de stad gemaakt. Naar eigen zeggen duurde de rit 31 minuten en 9 seconden. Per keer dat u over het voorziene half uur gaat, rekent Velo Antwerpen 50 eurocent aan.

Dat telt na een tijdje wel op”, weet Thijs Van den Brande. “We hebben gerekend dat het op een jaar zo’n 125 euro kan kosten als je de verplaatsing elke weekdag maakt en je de helft van de keren buiten de tijd aankomt. Ik heb zelf geen abonnement, want ik koop met dat geld liever een goede fiets.

Tanguy Sarens, Herman Quintelier en Thijs Van den Brandde tijdens hun spurt.
Verlenging tijdsduur

Voor mensen met een mindere conditie is het nog erger. In de districten Hoboken en Wilrijk moet je crossen om op tijd in het centrum te zijn. Ook Vanuit Merksem richting de zuidrand van de stad is het onmogelijk om er binnen het halfuur te geraken. Ofwel neem je een tussenpauze om de Velo ergens vijf minuten vast te zetten en een nieuwe te pakken, ofwel betaal je die halve euro.

Wij pleiten dus voor een verlenging van een rit naar 45 minuten. Het is positief dat het Velo­systeem is uitgebreid, maar de lengte van de rit moet volgen. Dat zou een uitbreiding van het systeem naar bijvoorbeeld Ekeren ook mogelijk maken. Er zullen ook steeds minder auto’s in het verkeer zijn. Ook in onze Fietsdeal haalden we dit al aan als belangrijke eis richting een optimale dienstverlening van de deelfietsen.

Meer dan 50% van de ritten die Herman Quintelier van de Kioskplaats in Hoboken maakt naar de stadscampus van de UAntwerpen, duurt langer dan een half uur. Dat zegt de JONGCD&V Antwerpen-politicus zelf. “Door de vele verkeerslichten en wegenwerken ga ik trager naar het stadscentrum”, zegt Quintelier. “Er zijn nog andere obstakels. Ik zou bijvoorbeeld het snelst zijn langs de Brederodestraat, maar ik neem een andere route mét fietspad, omdat ik me er anders niet veilig voel. Dat is dan wel een omweg.”

“Verlenging duur Vélo rit niet nodig”

Ondertussen laat Velo Antwerpen weten dat een half uur de beste oplossing is voor iedereen. “Uit onze statistieken blijkt dat zo goed als alle ritten minder lang duren dan een half uur”, zegt operations manager Raf Loeys.

Dat kan toch net zijn omdat gebruikers weten dat ze moeten bijbetalen? “Misschien zijn er individuen die nog langere ritten willen maken, maar op basis van al onze gegevens kiezen we voor een half uur. Het is eigenlijk ook geen topic, we krijgen in de feedback van de klanten geen vraag om de duur van de ritten langer te maken.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven