Critical Mass Bike Ride eert Antwerpse fiets slachtoffers (GVA)

Tijdens de Critical Mass Bike Ride  legden 1.900 fietsers bloemen neer op de drie kruispunten waar in de afgelopen weken dodelijke slachtoffers vielen. Het Orida-fietsteam van de Lokale Politie Antwerpen leidde het verkeer in goede banen. Leden van onder meer sp.a, Groen, PVDA, Open Vld en CD&V fietsten mee.

De Critical Mass Bike Ride van 2015 was met 600 fietsers een recordeditie, maar dat aantal is vrijdag dus verbroken.

https://www.gva.be/cnt/dmf20171027_03156683/honderden-fietsers-trekken-door-antwerpen

“Deze editie van de Critical Mass Bike Ride was beklijvend, zeker als je op de plekken komt waar de fietsers zijn overleden en in hun nagedachtenis een witte fiets staat”, zegt Stijn Wens van de fietsblog Antwerpenize. “Je voelde dat de mensen echt wel geraakt zijn door de dodelijke fietsongevallen van de afgelopen weken en dat ze niet begrijpen dat het zo lang duurt voor de overheid daar iets aan doet. Het was aangenaam om te zien dat veel automobilisten empathie toonden voor onze actie. Ik zag veel opgestoken duimen.”

LEES OOK. Deze witte fiets of ‘ghost bike’ alternatief aandenken aan overleden slachtoffer

Enkele reacties bij de start:

Stef Leroy (Fietsersbond):

“Ik hoop dat de ogen van de beleidsvoerders open gaan. Het is nu wel duidelijk dat wij als Fietsersbond en fietsactivisten niet alleen staan met onze vraag. Er staat een massa mensen achter ons en achter onze eis naar meer ruimte voor de fietser, zowel in de geesten als in de straten. We vragen om venstertijden waarin vrachtwagens niet in de stad mogen of in de buurt van scholen en conflictvrije kruispunten. Dit zijn relatief goedkope maatregelen. Fietsersbond, wetenschappers, fietsactivisten en fietsbloggers staan allemaal op dezelfde lijn. Nu de politici nog. Hopelijk komt het signaal over.”

Thomas Goorden (Fietsactivisten en mede-organisator Critical Mass Bike Ride):

“Ik hoop dat het beleid nu wakker schiet en zijn verantwoordelijkheid neemt. De cijfers rond verkeersongevallen, mobiliteit en luchtkwaliteit geven aan dat er iets moet gebeuren. Er is een kordaat optreden nodig, want het kan zo echt niet verder. Als fietser komen we op voor onze rechten en onze veiligheid in het verkeer.”

Stijn Wens (Fietsblogger Antwerpenize):

“Fietsen is de oplossing voor de mobiliteitsproblemen in Antwerpen, maar dan moet wel de zone 30 worden gehandhaafd, zijn er venstertijden nodig en conflictvrije kruispunten. Het zou een mooie waardering zijn voor de mensen die dagelijks op de fiets stappen en zo een bijdrage leveren aan de leefbaarheid van de stad. Stel dat we allemaal zouden overstappen op de wagen, dan stond Antwerpen compleet stil. Ik zou het tof vinden dat onze eisen ook de partijpolitiek zouden overstijgen en er een consensus zou ontstaan. Het stadsbestuur moet kiezen voor de fiets, want er is gewoon geen andere oplossing.” (SVW)

https://www.gva.be/cnt/dmf20171027_03156197/opgelet-antwerpen-vanavond-overspoeld-door-fietsers-die-slachtoffers-herdenken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *